گاهي اوقات مشکلات وايفاي آزاردهنده و خستهکننده ميشوند. بهويژه، زماني که کار مهمي داريم و بايد ايميلي بفرستيم يا چيزي را چک کنيم.
روترهاي بيسيم، دستگاههاي مکانيکي و الکترونيکي هستند که ممکن است هر اتفاقي برايشان بيفتد. از هنگ کردن ساده بگيريد يا خراب شدن يک قطعه يا مشکل نرمافزاري که باعث شوند وايفاي قطع شود.
به طور کلي مشکلات وايفاي در چند دسته قرار ميگيرند:
1- وايفاي قطع است و هيچگونه سيگنال يا نام شبکهاي ديده نميشود.
2- وايفاي ديده ميشود ولي اتصال برقرار نميشود.
3- وايفاي ديده ميشود ولي اينترنت نيست.
4- وايفاي ديده ميشود و اينترنت هم هست ولي هيچ ديتايي تبادل نميشود.
ممکن است يک روز صبح از خواب بيدار شويد و ببينيد اصلا شبکه بيسيم شما نيست!
يا در هنگام کار با اينترنت و وسط يک دانلود متوجه شويد که شبکه قطع شده است و وقتي پيگيري کنيد؛ متوجه شويد اصلا وايفاي قطع شده است و چراغ شبکه بيسيم روتر خاموش يا قرمز است.
قطع برق يا نوسانات ولتاژ، بهروزرساني فريموير روتر، دستکاري تنظيمات روتر و حتا هک شدن روتر ميتواند منجر به قطع شدن وايفاي شوند. بنابراين؛ بيشتر از اينکه دنبال دليل چرايي قطعي وايفاي باشيم؛ بهتر است راهحلهاي موجود را بررسي کنيم:
ابتدا سعي کنيد بفهميد مشکل از روتر بيسيم يا دستگاه شما است. مثلا اگر کامپيوتر نميتواند شبکه بيسيم يا وايفاي را پيدا کند و وصل شود؛ سعي کنيد با تبلت يا گوشي تلفن همراه هم دنبال وايفاي بگرديد. اگر با گوشي به وايفاي وصل ميشويد ولي کامپيوتر يا نوتبوک شما وايفاي را پيدا نميکند يا وصل نميشود؛ مشکل از روتر نيست و بايد علت قطعي را در دستگاه خودتان دنبال کنيد. اگر با گوشي و تبلت يا کامپيوتر دوم هم براي اتصال به وايفاي مشکل داريد؛ مراحل زير را طي کنيد:
من در اين مواقع؛ اولين کاري که ميکنم يک ريستارت يا روشن/خاموش کردن روتر است. اگر وايفاي بيدليل قطع شده باشد؛ ممکن است روتر هنگ کرده يا به مشکلي برخورد کرده باشد و يک روشن/خاموش ميتواند همهچيز را به حالت اوليه برگرداند.
3- بررسي پنل مديريتي
اگر با يک ريستارت مشکل قطعي وايفاي رفع نشده است؛ به سراغ پنل مديريتي روتر بيسيم برويد و تنظيمات شبکه بيسيم را نگاهي بيندازيد. گاهي اوقات بر اثر يک مشکل، روتر قاطي ميکند و تنظيمات به حالت اوليه خود برميگردند يا غيرفعال ميشوند.
در بخش تنظيمات شبکه بيسيم، ببينيد نام شبکه يا SSID تعريف شده درست است و باند راديويي و رمزعبور شبکه مشکلي ندارند. بهتر است دوباره از ابتدا تنظيمات شبکه بيسيم را چک و در صورت وم؛ اين تنظيمات را دوباره وارد روتر بيسيم کنيد.
نگاهي به بخش تنظيمات پيشرفته نيز بيندازيد. گاهي اوقات يک گزينه يا تيک ميتواند باعث قطعي وايفاي شود. ممکن است گزينه پنهانسازي SSID را فعال کرده باشيد که ديگر به طور طبيعي نبايد وايفاي ديده شود.
اگر با بررسي پنل مديريتي روتر نيز مشکل حل نشد؛ به سراغ سايت شرکت توليدکننده روتر برويد و ببينيد يک بسته بهروزرساني فريموير جديد عرضه نشده يا اطلاعيه مهمي براي کاربران منتشر نشده است؟ گاهي اوقات يک مشکل بزرگ امنيتي يا سختافزاري در روترهاي بيسيم رخ ميدهد و توليدکننده سريعا نسخه بهروزرساني فريموير ميدهد.
5- تماس با شرکت نمايندگي و پشتيباني
اگر ريستارت، بررسي پنل مديريتي و بهروزرساني فريموير نتوانستند مشکل روتر بيسيم را حل کنند؛ ديگر کاري از دست شما ساخته نيست و بايد با شرکت نمايندگي و پشتيباني روتر تماس بگيريد. اصلا استفاده از روشهاي خطرناک و غيراصولي که اطلاع و مهارت کاملي ازشان نداريد را پيشنهاد نميکنم. بهتر است يک کارشناس و تيم فني متخصص اين روترها؛ مشکل را حل کند تا اينکه خودتان دست به کار شويد و روتر را باز کرده و بخواهيد براساس برخي آموزشهاي روي اينترنت، مشکل را رفع کنيد.
درباره این سایت